Sedmý díl „Inside DICE“ – Práce QA testera neznamená jen hraní her

battlefield-1-nejlevneji-banner

V sedmém díle "Inside DICE" se dozvíme co obnáší práce QA testera a to od Zeke Lugmair, jenž má opravdu nevšední vzezření. O překlad jsem se znovu postaral já s Jupimanem, takže příjemné počteníčko 😉

V tomto díle "Inside DICE" nám QA tester, Zeke Lugmair, poví svůj osobní příběh o tom, jak skončil v DICE. A také nám dá několik tipů pro ty, kteří by se stejně jako on rádi připojili do tohoto průmyslu.

Když jsem byl sotva osmiletý kluk, zjistil jsem něco neuvěřitelného - je opravdu možné se uživit vytvářením her. Od toho dne byly více méně všechny moje plány ohledně budoucnosti spojeny s vývojem her.

Díky zkušenostem v mojí práci jako tester kvality (nebo "QA testera" či jen "QA") zde v DICE mi přinesla porozumění, jak to v herním průmyslu ve skutečnost vypadá. Získal jsem tuto práci díky kombinaci štěstí a oddanosti, abych tak řekl. Vše to začalo na vysoké škole, kde jsem získal tří týdenní stáž v DICE. Dostal jsem díky tomu za úkol velmi jednoduché testování Battlefieldu 1943.

Během té doby jsem poznal několik lidí a naštěstí také člověka, který je dnes mým šéfem. Uběhl nějaký čas aniž bych se nějak spojil s DICE, ale pak jsem s nimi byl v kontaktu skoro pořád. Zapsal jsem se na každé testování, na každé natáčení videí a vlastně jsem dělal vše co bylo v mých silách, abych v kancelářích DICE strávil co nejvíce času. Po nějaké době jsem jen díky štěstí začal trávit svůj volný čas s mým aktuálním šéfem a naléhal jsem na něj aby mi dal jakoukoliv práci v oblasti ve které jsem vystudoval.

Nakonec po všech hodinách práce zdarma a času kdy jsem vykřikoval "Je mi jedno o co půjde, uklidím kanceláře, udělám cokoliv!", se moje snaha vyplatila. Asi tři měsíce po tom co jsem vystudoval mi zavolali, že jsem tu dostal. A tak jsem začal pracovat jako QA tester na prvním titulu - Battlefield: Bad Company 2 Vietnam.

Lovec chyb

Jako tester kvality je mým cílem společně s naším týmem testerů v podstatě zajištění, aby hra poskytovala tu správnou kvalitu odpovídající našim plánům. Takže většinou jde o lov a následné nahlášení chyb těm správným lidem tak, aby udrželi hru funkční. Nicméně to také zahrnuje, abyste měli dobrý přehled o plánech našeho projektu a byli schopní poskytnout zpětnou vazbu našemu vývojovému týmu když se ptá na určité specifikace a problémy. Jak se hraje s nejnověji přidanou funkcí? Nebo jaké jsou celkově moje zkušenosti ze hry? Bez pochyb je tedy QA týmem, který stráví nejvíce času v našich hrách před jejich vydáním.

“Práce QA je založena na hledání nedostatků a jejich nahlašování těm správným lidem tak, aby je mohli opravit.”

 Normální práce v QA je založena na hledání nedostatků a jejich nahlašování těm správným lidem tak, aby je mohli opravit. Když mě přijali, myslel jsem si, že práce QA testera bude tou nejníže postavenou v potravinovém řetězci vývoje her. Po čase jsem si ale v DICE uvědomil, že QA je skutečně potřebnou částí v procesu vývoje, i když zrovna žádný vývoj neprobíhá.

Nejčastěji existující omyl je, že testování her je to samé jako hraní her. Jistě, část naší práce se skutečně podobá hraní her, ale být správným testerem znamená získání určitého pohledu a myšlení, abyste pochopili jak jsou hry ve skutečnosti tvořeny.

Když spustím build (v podstatě určitou verzi hry), který potřebuji otestovat, mám již základní představu o tom co je rozbité. Vím to podle toho v jakém stavu je zrovna vývoj projektu a co bylo od posledně, kdy jsem to testoval, přidáno nebo opraveno. Ze začátku projektu je skutečnou výzvou, aby bylo hru vlastně vůbec možné hrát, alespoň na minutu, aniž by spadla nebo se sekla. Pokud nastane takový případ, je naší povinností posbírat všechny data jenž mohou programátoři analyzovat, aby našli zdroj problému a opravili ho.

Myslím, že práce v QA je všeobecně tou nejlepší cestou k porozumění jak jsou hry tvořeny. Být v kontaktu se všemi interaktivními disciplínami, které tvoří vývojový tým, stejně jako mít přístup k vývojářským nástrojům znamená, že se naučíte nové věci každý den. Po čase vám toto pomůže být lepším testerem a může vás to připravit na další oblasti herního vývoje.

Žonglování s úkoly

Vždy je zde více věcí, které je potřeba sledovat během jednoho dne, jelikož momentálně existují tři různé hlavní platformy (PC, Xbox 360 a PlayStation 3), a také proto je potřeba dohlížet na rozvětvený projekt. Jednou z nezbytných zkušeností pro QA je žonglování mezi několika úkoly. Musím si správně zorganizovat komunikaci s týmem, protože je vcelku náročné zajistit, aby všechny správné informace přišli těm pravým lidem. Během toho také musím otestovat různé opravy, hned jak jen to je možné a dále musím sehnat dostatek lidí pro tyto urgentní herní testy. Správná organizace je neocenitelná schopnost, kterou jsem si vyvinul jen díky práci zde a věřím, že se mi bude hodit v jakémkoliv budoucím zaměstnání.

Můj normální den by mohl vypadat třeba tak, že by přišel někdo z designéru ke QA a řekl by, “Hej, bylo by možné dnes otestovat to nové rozložení pro spawnování na Kharg Islandu v módu TDM?”. To by znamenalo, že musím najít vhodný build hry obsahující nové rozložení, vyzkoušet zda není nějak poškozené, následně pozvat celý vývojový tým a ujistit se, že budeme mít plný server abychom nové spawny správně otestovali.

Další z možných příkladů je nedávná situace kdy zvukový tým zkoušel několik potecionálních úprav ve způsobu streamování zvuku ve hře. Způsob jakým jsou všechny rozdílné zvuky ve hře skládány je prioritizováno, aby vytvořily ten správný pocit. Oni tedy chtěli vyzkoušet několik nových nápadů. V tomto případě jsme zorganizovali herní test na Caspian Border, kde všechny boje probíhali ve vybrané oblasti (na vlajce A - Checkpoint). S plným serverem a týmem pobíhajícím kolem, hrajícím jako by to bylo normální kolo. Díky tomu mohl zvukový tým zkontrolovat všechny jejich úpravy. Zda jsou správně umístěny nebo jestli je musí upravit ještě více. Během vývoje hry jsme provedli několik stovek herních testů.

Vrah náhodných monster

 

Zabili jsme to ohněm.

Při testování narazíte i na velmi vtipné věci. Pokud jste byli v betě Battlefieldu 3™, možná si pamatujete na chybu s dlouhými krky. To ale nebylo nic proti tomu, když jsem na podobnou chybu narazil poprvé. Přihodilo se to velmi rychle. Odvážně jsem běžel ulicemi Seine Crossing (Přechod přes Sénu), otočil se a uviděl příšeru, která vypadala jako Kudlanka Nábožná: Asi tak dvakrát větší než já s nepřirozeně dlouhým krkem, pokřivenými zády a rukami a navíc se na mě řítila s nožem! Nejdřív mě to vystrašilo, ale pak jsem jednou v panice vystřelenou kulkou z SV-98 do krku ukončil její život. Zjistili jsme co způsobovalo, že vojáci nabírali tuto podobu, trošku jsme se tím zabavili při další hře než byla tahle chyba opravena 😉

Mým osobním cílem je, aby naše hry byli zábavné jak nejvíce to jde a s co nejméně chybami. Je zřejmě nemožné vydat hru bez chyb, ale i tak si občas nadávám pod vousy, když slyším o nějaké chybě, která proklouzla naším testováním - chci, aby naše hry byly ve stavu blízkém dokonalosti co se funkcionality týče, i když se jedná o chyby, které si vyžádají hodně testování.

Hodně lidí se mě ptalo jak jsem se dostal k této práci. U QA je těžké dát nějaké konkrétní tipy. Na rozdíl od programování, modelování nebo designu, neexistuje jakákoliv odborná příprava pro tuto práci. Myslím si ale, že nejlepší způsobem jak začít, je studovat obor, který je potřebný pro práci, kterou byste chtěli dělat po pár letech v herním průmyslu.

Vím, že jeden z mých kolegů viděl na Twitteru, že firma hledá člověka do QA, odpověděl a práci dostal. Nejlepším způsobem je prostě tlačit a tlačit tvrdě jakmile se objeví jakákoliv příležitost a ukázat dané společnosti, že jste ten koho chtějí. Ne nezbytně minulostí v QA, ale spíše zájmem o vývoj her a nutkáním se učit nové věci. Opakuji, je pár věcí kromě QA, které vás naučí pracovat v QA. Ať už je to jakkoliv, QA je nejlepším prvním krokem do herního průmyslu.

Nicméně musím přiznat, že moje práce mi znechutila hraní her a to beze zbytku. Nyní nacházím sám sebe jak je mi každá hra, kterou hraji ve volném čase, výzvou. Snažím se zjistit zda ji můžu nějak rozbít nebo dosáhnout nějaké vtipné situace.

Zeke Lugmair QA Tester

 

Můžete si přečíst další příběhy lidí pracujících v DICE na oficiálních stránkách DICE. Pokud máte zájem navštivte tedy http://dice.se/about.

Zdroj: Battlefield Blog

Battlefield 1 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

28 komentářů

Napsat komentář